Navigation
 

Veelgestelde vragen

  1. Wat gaat Crédit Agricole Consumer Finance nu precies doen voor mij als klant?

    In september 2018 hebben wij een compensatieplan ontwikkeld voor klanten die hun doorlopend krediet niet konden oversluiten naar een ander kredietproduct door hun financiële situatie of aangescherpte regels. Binnen deze regeling geven wij een vergoeding van minimaal € 500. Deze vergoeding is gebaseerd op extra rente die door renteverhogingen is betaald.

    Op 22 januari 2019 heeft de Commissie van Beroep van Kifid twee uitspraken gepubliceerd met betrekking tot twee klachtzaken. Hierin staat dat consumenten geen of onvoldoende inzicht hadden in specifieke factoren die het rentetarief kunnen beïnvloeden. In zo’n situatie mogen consumenten volgens de Commissie verwachten dat een wijziging van het individuele rentetarief de beweging volgt van de marktrente op doorlopende kredieten voor consumenten.

    Wij omarmen de redenering achter deze uitspraken en gaan nu uitwerken hoe wij – in het belang van onze klanten - ons compensatieplan van september 2018 gaan aanpassen aan deze uitspraken.

    Mogelijk heeft dit ook gevolgen voor uw situatie. Zodra er meer bekend is, zullen wij onze klanten hierover benaderen. U ontvangt hierover van ons bericht.

  2. Hoe hoog is mijn vergoeding?

    In het belang van onze klanten gaan wij ons compensatieplan van september 2018 aanpassen aan de Kifid-uitspraken van 22 januari 2019. We werken nu uit hoe we dit gaan doen.

    Mogelijk heeft dit ook gevolgen voor uw situatie. Zodra er meer bekend is, zullen wij onze klanten hierover benaderen. U ontvangt hierover van ons bericht.

  3. Is een persoonlijke lening dan een beter product dan een doorlopend krediet?

    Wij bieden het doorlopend krediet aan klanten die voor een korte periode flexibiliteit willen. Voor andere bestedingsdoelen en hogere kredietbedragen bieden we leningen aan met een vaste rente en looptijd.

  4. Kan ik mijn doorlopend krediet omzetten naar een persoonlijke lening?

    Wanneer klanten aangeven hun doorlopend krediet om te willen zetten naar een persoonlijke lening, zullen wij samen met de financieel adviseur de individuele situatie zorgvuldig bekijken.

    Na inventarisatie van uw actuele financiële en persoonlijke situatie kijken wij samen met u en uw financieel adviseur of een persoonlijke lening met een vaste rente en looptijd bij u past.

    Benieuwd naar de stappen voor omzetting? Klik hier voor meer informatie.

  5. Mijn doorlopend krediet is al eerder omgezet naar een persoonlijke lening. Kom ik ook in aanmerking?

    Zijn er klanten die:
    - hun doorlopend krediet al eerder hebben omgezet en/of
    - een vergoeding op basis van ons compensatieplan van september 2018 hebben ontvangen?
    Dan kan het zijn dat ze met de nieuwe regeling later toch recht hebben op een hogere vergoeding. Dit zal nooit in hun nadeel zijn.

    Zodra er meer bekend is, zullen wij onze klanten hierover benaderen. U ontvangt dan opnieuw bericht van ons.

  6. Wat moet ik doen om in aanmerking te komen voor de vergoeding?

    In het belang van onze klanten gaan wij ons compensatieplan van september 2018 aanpassen aan de Kifid-uitspraken van 22 januari 2019. We werken nu uit hoe we dit gaan doen.

    Mogelijk heeft dit ook gevolgen voor uw situatie. Zodra er meer bekend is, zullen wij onze klanten hierover benaderen. U ontvangt hierover van ons bericht.

  7. Wat is het voordeel van een persoonlijke lening versus doorlopend krediet?

    Voordelen persoonlijke lening:
    - Hoge zekerheid door een vaste rente, vaste looptijd én vaste maandtermijn.
    - U weet precies wanneer u uw persoonlijke lening hebt afbetaald.

    Nadelen persoonlijke lening:
    - Niet de flexibiliteit om opnieuw geld op te kunnen nemen.
    - Het kan zijn dat in de huidige doorlopend krediet overeenkomst een (gedeeltelijke) dekking bij overlijden is opgenomen. Deze dekking biedt CA CF NL niet meer aan bij het afsluiten van nieuwe kredietproducten. Via uw financieel adviseur kunt u een nieuwe, aparte verzekering afsluiten voor overlijden.

  8. Ik ben ontevreden over mijn financieel adviseur. Bij wie kan ik nu terecht?

    Op https://www.interbank.nl/vind-een-financieel-adviseur kunt u een onafhankelijke financieel adviseur bij u in de buurt vinden.

  9. Kan ik van intermediair wijzigen?

    Het wijzigen van uw intermediair kan op twee manieren:

    1) U kunt via uw zelf gekozen intermediair een nieuwe kredietaanvraag indienen.

    2) U kunt ook zonder een nieuwe kredietaanvraag van intermediair wijzigen. Dit kunt u doen door op eigen initiatief een schriftelijk verzoek in te dienen. Als onderbouwing moet u aangeven dat alle zakelijke contacten met uw huidige intermediair zijn verbroken. Indien deze motivatie ontbreekt of het initiatief van de nieuwe intermediair afkomstig is, kunnen wij uw verzoek niet in behandeling nemen.

Hebt u een vraag over uw lening?

Daarvoor kunt u ook contact opnemen met uw financieel adviseur.

Of ga naar het contactformulier.